A festmény mint termék egy különleges és sokszínű világot rejt magában. Míg a hagyományos termékek általában funkcionális célt szolgálnak, a festmények érzelmeket, gondolatokat és történeteket közvetítenek. Egy festmény nem csupán egy vizuális élmény, han


Miért ne lehetne hirdetni egy festményen? - teszi fel a kérdést Gresa Márton képzőművész kiállítása, amely görbe tükröt mutat a kortárs képzőművészetnek.

A művészet értéke felbecsülhetetlen, mégis ma 25% kedvezménnyel juthat hozzá ehhez a különleges festményhez – olvasható Gresa Márton legújabb kiállításának alkotásán, amely szimbolikusan a saját eladását célozza meg. A kép olyan, mint egy hatalmas akciós kupon, amelyet a boltban beváltva vásárolhatunk meg mindennapi szükségleteinkhez, mint a kávé, kenyér vagy tej. Márton Nothing is the New Something (A semmi az új valami) című tárlatának művei is a kuponok, hirdetések, termékek plakátjai és étterem étlapok világát idézik, mintha nem egy kiállításon, hanem egy bevásárlóközpontban sétálnánk.

Gresa Márton egyedülálló tárlatával egy olyan jelenséget szeretett volna szemléltetni, amely a mai világban mindenki számára nyilvánvaló: a jelzések, reklámok és plakátok folyamatosan egyszerűsödnek és redukálódnak, mivel a fogyasztás és a pénz uralja a teret – és ez alól a művészet sem kivétel. Az alkotó véleménye szerint a művészet számos aspektust tabusít, például azt a gondolatot, hogy saját magát árucikként definiálja, miközben az art világát is a profitorientált működés irányítja, akárcsak a gazdaság egyéb ágazatait. A Gresa Művek Zrt. névre keresztelt fiktív vállalatot Gresa Márton a mostani kiállítása keretein belül hozta létre, amelynek célja, hogy a nézőt fogyasztásra ösztönözze. A tárlat elején bemutatott festménye, bár felbecsülhetetlennek tünteti fel magát, valójában 25%-os kedvezményt kínál a saját árának értékéből, ami igencsak ellentmondásos, hiszen ez a felirat még száz év múlva is olvasható marad, így a "kedvezmény" időtlenül fennmarad. Gresa azonban ezt tovább árnyalja: a festményen egy kicsinyített mása is megjelenik, amelyen már 30%-os kedvezmény olvasható, míg annak másolatán 35%-os engedmény, és így tovább, egészen a teljes devalválódásig.

A kiállítás más képei olyanok, mint egy hirdetési felület: tele vannak e-mailcímekkel, weboldal hivatkozásokkal, telefonszámokkal, vonalkódokkal és QR-kódokkal. Az üzenetek között olvashatjuk, hogy a képek kibérelhetők, és szabadon hirdethetjük rajtuk magunkat. Gresa művei célja, hogy rávilágítsanak arra, milyen mértékben "szennyezi" életünket a reklámok és hirdetések áradata, amelyek folyamatosan elárasztanak minket különféle ajánlatokkal. Ez a jelenség ugyan pörgeti a gazdaságot, de ez a hideg, számító attitűd éles ellentétben áll a művészet hagyományos nagyságával és szentségével – vallja a művész.

A tárlat nem csupán hirdetéseket idéz meg: egyik alkotás egy matricás csomagra emlékeztet, amelyben egy új, eddig ismeretlen művészeti irányzat, a popceptualizmus matricái találhatóak. Ezzel a művész egyszerre hivatkozik a kiállítás két alapvető forrására: a konceptuális művészetre és a pop művészetre, amely a hatvanas években szintén integrálta a fogyasztási cikkeket a művészet világába. Két mű különösen inspirálóan hathat a nézőkre: ezek a táblaképek üres, fóliázott vásznakat rejtenek, és mint "Studio Starter Kit", azaz Stúdió Kezdőkészlet működnek, mintha egy hobbibolt polcáról választott "Csináld magad" festősorozat részét képeznék. - Ez a mű egy ready-made objektum, hiszen csupán annyit tettem, hogy megvásároltam egy vásznat egy boltban. Azonban azzal, hogy egy feliratokkal díszített keretbe helyeztem, és kiállítottam, valójában műtárggyá vált - magyarázza a művész.

Infó: Gresa Márton. Nothing is the New Something. Kurátor: Gallai Renáta. Apollo Gallery. Megtekinthető november 18-ig

Kurátori szempont

Ezt a kiállítást különösen fontosnak tartom, mert Gresa Márton a fogyasztói kultúra által dominált művészeti világban merészen a fogyasztás problémáját helyezi a középpontba. A tárlat nem kínál kész válaszokat, hanem inkább provokatív kérdéseket fogalmaz meg: vajon hova tart a művészet a mai világban? – osztotta meg gondolatait Gallai Renáta, a kiállítás kurátora. – A művészet évszázadokon keresztül a magasztosság szimbóluma volt, azonban manapság minden árucikké vált. Ezért az alkotóknak is fel kell tenniük a kérdést saját helyükről ebben a komplex művészeti térben, és arról, hogy kinek is szól a munkájuk. Gresa Márton pedig ezt a dilemmát bátor és közvetlen módon tárja a közönség elé, így a munkáiban van egyfajta vagányság is – teszi hozzá a kurátor.

Related posts