Megújultak a szabályok a magyar online kereskedelem világában.


A magyar e-kereskedelmi piac folyamatosan dinamikusan fejlődik, azonban a verseny egyre kiélezettebbé válik. Miközben a hazai vállalkozások egyre nagyobb erőre kapnak, a kínai Temu már most a rendelési volumenével felér a legnagyobb tíz szereplőhöz.

A PwC Magyarország legfrissebb Digitális Kereskedelmi Körképe szerint a magyar e-kereskedelmi piac 2024-ben is dinamikusan bővült: a 15 legnagyobb, helyi operációval is rendelkező webáruház együttesen bruttó 463,1 milliárd forintos forgalmat produkált, ami 12,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ez a teljes hazai piac 9,7 százalékos növekedési ütemét is felülmúlja. A 15 legnagyobb szereplő a hazai online kereskedelem közel 30 százalékát birtokolja, a rendelésszámuk pedig 34 százalékkal nőtt, meghaladva a 12 milliót.

Az idei forgalmi rangsor élén meglepetésként az Alza.hu végzett, amely sikeresen letaszította a trónjáról az eddig domináló eMAG-ot. A második helyre a 2019-ben alapított Kifli.hu került, amely már 12 ezer különféle terméket kínál a vásárlóknak. A dobogó harmadik fokát a MediaMarkt foglalja el. Az IKEA a negyedik helyen zárta az évet, míg az ötödik pozíciót a Tesco birtokolja. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek szegmensében a Kifli.hu vezeti a listát, mögötte a Tesco és a Rossmann következik, de a legnagyobb növekedést a Wolt Market könyvelhette el, amely több mint 50 százalékos bővülést mutatott fel.

A piaci körkép ugyanakkor nem tartalmazza azokat az óriásplatformokat, amelyek nem rendelkeznek hazai operációval. Ilyen például a kínai Temu, amely önmagában mintegy 9 millió rendelést generált 2024-ben - ezzel gyakorlatilag beérte a teljes top 10 hazai e-kereskedő összesített teljesítményét, legalábbis darabszámban. Ez az eredmény rámutat arra, hogy a globális verseny nem a jövő, hanem már a jelen: a magyar vásárlók egyre szívesebben rendelnek határon túlról, még akkor is, ha az új vámok és árfolyamkockázatok miatt ez bonyolultabb.

A hazai piacon egyre több szereplő lépi át az évi 5 milliárd forintos forgalmi határt: 2024-re már 17 cég tartozik ebbe a csoportba, köztük újonnan belépők is. Az összesített forgalmuk összesen 211 milliárd forintra rúg, és 5,6 millió rendelést teljesítettek ebben az időszakban. A mezőny élén az Euronics, az Aqua és az iPon állnak, mint a legnagyobb teljesítményű vállalatok.

A hazai online kereskedelem nem csupán a növekedési lehetőségekkel néz szembe, hanem a stabilitás megteremtésének kihívásával is. Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelemért felelős vezetője hangsúlyozza, hogy a piacot sújtó legfőbb problémák közé tartozik a kiszámíthatatlan árfolyammozgás, az új vámkörnyezet, a vásárlóerő csökkenése, valamint a fokozódó versenyhelyzet. A jövő sikerének kulcsa a rugalmasság és a folyamatos innováció lesz, miközben a magyar piacon nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi szereplők is egyre erőteljesebben megjelennek.

Related posts