Kicsi futásteljesítménnyel rendelkező autókra is el lehet költeni meglepően nagy összegeket.
A pénztárcabarát megoldások között nem csupán kiábrándító, elhanyagolt használt autók rejtőznek, hanem olyan szerethető kis járművek is, amelyek megérdemlik a figyelmet. Ezek között kiemelkedik a második generációs Renault Clio, amely ideális választás lehet városi közlekedéshez, futárszolgálathoz, vagy éppen csak a jogosítványukat szerző fiatal vezetők számára. Egyszerű technikai felépítése és kedvező szervizköltségei miatt igazán praktikus választás.
Évtizedeken keresztül a Renault izgalmas neveket választott autói számára, mint például a Frégate, Dauphine és Floride. Ezt követően a számok világába léptünk, ahol az R3-tól az R25-ig terjedő modellek domináltak. Az 1990-es évek elején, a Renault 5 Campus utódjának bemutatásával újra életre keltették a névadási hagyományt. A Clio nevének hátterében a görög mitológia áll, ahol Kleió, a történetírás múzsája inspirálta a választást.
Józan felépítése, nyomott alkatrészárai, korához és árszintjéhez viszonyítva kedvező üzembiztossága miatt egy használt Renault Clio II ajánlható mindazoknak, akik olcsó és racionális használt autót vennének városi forgalomra, értékesebb autó kímélésre vagy vezetni tanulni.
Csak Európának öt különböző fázisban készült el az autó, ahogyan azt a Renault a gyártás különböző szakaszainak elnevezésével jelöli. Az 1998 és 2001 közötti modellek mára már annyira ritkaságnak számítanak, hogy ezzel a témával most nem foglalkozunk részletesebben. A kétliteres RS, valamint a középmotoros, hátsókerék-hajtásúra átalakított Clio V6 is kimarad a cikkből, hiszen speciális közönségük és értékük miatt nem illenek bele a szokványos áttekintésbe.
Gyámoltalan, bemattuló lámpaszemeivel és a régi motorgenerációs 1,2-essel az első széria nem állja a versenyt a 2001-es nagy modellfrissítés után kihozott, sokkal igényesebb belső terű kettes Cliókkal. De ennél a kettőnél jóval több fázist vagy gyártási periódust határolhatunk el. A Phase 3 a 2003-2006 közötti sorozat. Szemből az egy helyett három lamellával osztott első levegőbelépőről ismerhető fel, a hűtőmaszk mintája is picit más lett.
2005-ben jött a Clio III, de vele párhuzamosan, jutányosabb belépőmodellként gyártásban maradt az előd is, az Astra Classic vagy az Octavia Tour mintájára. A Clio Campusról is találtok képet a galériában. Elölről a lökhárítójáról kiszúrható, a csomagtérfedélre pedig rá is írták a Campus típusjelzést.
Ennek is volt egy faceliftje, az 2009-2012 között futott és a trapéz alakú alsó légbeömlőről könnyen azonosítható, de itthon gyakorlatilag nem találkozni vele. Dél-Amerikában még tovább gyártásban maradt a kettes Clio, csak 2016-ban futott ki a nagyon sikeres kisautó.
Ezúttal a cikkhez fotózott 1,4-es, 2004 nyarán rendszámot kapó Renault Clio nem csupán az anyagot illusztráló és hitelesítő eszköz. Érdekes a háttere és tanulságos használt autó. Jó példa rá, hogy a nagyon csekély futásteljesítmény sem garancia a későbbi kiadások elkerülésére.
Első pillantásra talán meglepően magas összegnek tűnhet, de 2023 nyarán 1 350 000 forintért cserélt gazdát, miközben a legszebb példányok ára 350-700 ezer forint között ingadozott, a legkiemelkedőbb darabok pedig körülbelül egymillió forintot kóstáltak (nyilván az RS-t nem számítva).
Képzelj el egy Twingo RS-t, aminek az órája 46 000 km-t mutat, és egy jól dokumentált múlt áll mögötte. A jelenlegi tulajdonosa úgy döntött, hogy ideje megválni ettől az élénk, rohangálásra teremtett autónak. Az autó hátsó oldalajtója eltűnt, a Cup-futómű pedig nem éppen a legkényelmesebb választás a városi forgalomban. Kár lett volna még tovább terhelni ezt a fürge sportmodellt, amelyről hamarosan részletesebben is beszámolunk.
A vezetési élmény és a megjelenés szempontjából ez a használt Renault Clio jóval szélesebb kerekekkel van felszerelve, mint amit a gyár előírna. A 175 mm helyett 195 mm széles gumik és a 7,0J méretű, nehéz felnik jelentősen befolyásolják a jármű fogyasztását. Ez a szám a forgalmi viszonyoktól, a külső hőmérséklettől és a gázpedál használatától függően 6-10 liter/100 km között mozog.
Ha 110 km/h sebességgel haladunk, az átlagfogyasztás 6 liter körüli érték alatt marad, míg a városi közlekedés során a fogyasztás 8-9 literre ugrik. Ebből a nyári hónapokban inkább 8 liter körüli, míg télen inkább 9 literhez közelít. A manuális légkondicionáló használata is jelentősen befolyásolja a benzin felhasználását; a tulajdonos tapasztalatai szerint körülbelül 1 literrel növeli a fogyasztást.
Az eredeti felnikkel a 98 lóerős K4JC7 motorral szerelt Renault Clio üzemanyag-fogyasztása lényegesen kedvezőbb lehetne, ám még így sem sorolható a legkisebb fogyasztású kisautók közé. A Spritmonitor adatai szerint a hasonló modellek átlagos fogyasztása 7,23 liter/100 km, ami 5,8 és 9,5 liter között változik a különböző benzintípusok esetén. Ezzel szemben az első generációs Yaris 1,3 VVTi, 87 lóerős motorral, mindössze 6,26 literrel beéri, míg a 80 lóerős Ford Fiesta 1,4 átlagos fogyasztása 6,93 liter.
De egyik motor sem bír annyi szenvedéllyel, mint a Clio II, amely büszkén hordozza a 98 lóerőt. Az a régi, lomha érzés már rég eltűnt, ami a hosszú parkolás után megvásárolt autót jellemezte. A tulajdonosváltás utáni évben, amikor az etanolszegény, 100-as benzinre váltottak, a kocsi újra életre kelt a hosszú utak során, és most a motorjában olyan öröm lakozik, amit nehéz szavakba önteni.
Nem számítottam rá, de a terhelésváltások során is bőven akad lehetőség a játékra. Gázelvétellel az első kerekekre nehezebb súlyt helyezve, míg a hátsókra kevesebbet, a használt Clio II farát ügyesen meg tudom fordítani az íveken. Izgalmas gyors kanyarokban lehet kísérletezni vele, csupán készülj fel, hogy a kormányt néha többet vagy kevesebbet kell majd mozdítanod.
A 4000 és 6000 fordulatszám közötti tartományban, a volán kellemetlen szögben állása és a Polo-Fabia-Ibiza vonalhoz képest elmaradó ülőhelyzet és üléskényelem ellenére is csodás élményeket kínál a derűs és könnyed, körülbelül 1000 kilogrammos Clio. Az autózás varázsa ebben a kis járműben rejlik, amely a maga módján mégis kellemes élményeket ígér.
A tulajdonos utólagos extraként egy igazán lenyűgöző Focal audiorendszert telepít a franciás kisautóba, amely nemcsak gyönyörűen, hanem melegen is szól. E mellett gondoskodik a kiegészítő rezgéscsillapításról is, hogy a zenei élmény még tökéletesebb legyen.
Elsőre merőben értelmetlennek hat megvenni 1,35 millió forintért egy nagyon keveset futott Cliót, messze kívül a típusra jellemző ársávon, majd mindent is gyári alkatrészekkel javíttatni benne, de a kocsi gazdája nem így számol.
Egy lenyűgöző hibrid Clio V mellett ez a mindennapi autójuk, mivel a család többi járműve sokkal értékesebb és ritkább. A gyönyörű állapotban lévő Twingo RS és a Clio III RS már a garázsban pihen, távol a napi használattól, nem is beszélve az Alpine A110 GT-ről. Utóbbi értékének csökkenése a sok kilométeres országjárás során jóval nagyobb lenne, mint a Clio II piaci értéke.
Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a régóta nem gyártott sportmodellek, például az A110, mennyire kockázatosak a figyelmetlen, telefonozó közlekedők világában. Bár az ütközésbiztonság kérdése aggasztó lehet, a Clio II négycsillagos Euro NCAP töréstesztje azt mutatja, hogy a maga idejében a jobban teljesítő kisautók közé sorolták.
Az ezredforduló előtti 16 szelepes motorcsalád igazi remekműveket vonultat fel, köztük a zseniális benzines szívómotorokat. Az 1,6-os és az 1,4-es változat mellett az 1151 köbcentis motor is figyelemre méltó teljesítményt nyújt. Az átlagfogyasztása mindössze 6,4 liter, de ne tévesszen meg a szám, ugyanis 75 lóerővel bővelkedik az energiában. Ez a motor lelkesen forog, gyorsan reagál, és már korán megérkezik a nyomatéka, így az autó azonnal élvezetes vezetési élményt kínál, miközben gyorsan bemelegszik és teljes erőbedobással vág neki a kalandoknak.
Nemrég újra volán mögé ültem egy 1,2 16V-es Clióval, amelyet használtan szereztem be, és ezzel szinte nosztalgikus utazást tettem a 2001-es tesztautónk világába. A drága extraként megrendelt xenon-fényszórók igazi varázslatot adtak a sötét autópályás utazásokhoz, hiszen olyan fényesen világították meg az utat, mintha csak egy nagy teljesítményű sportautó volánjánál ülnék. Az 1,15 literes motor 60 lóerős változata is elérhető, de ha igazán élvezni szeretnénk a vezetést, akkor a 55 kilowattos, azaz 75 lóerős verziót érdemes választani. A 107 lóerős, 1,6-os motorral már igazán élénk élményeket lehet szerezni, de sajnos, ha használt példányt keresünk, ez a változat ritkán bukkan fel a piacon.
A 100 kilométeres távolságra vonatkozóan a 4,8 literes Spritmonitor-átlagával a 65 lóerős (K9K 700) és a 80-82 lóerős 1,5 dCi (K9K 702) motorok rendkívül kedvező üzemanyagköltségeket kínálnak. A legjobb eredmények érdekében, különösen városon kívüli közlekedés során, a 3,5-4,5 literes fogyasztás elérése is lehetséges, ha nem hajtjuk őket túlságosan.
A javítások kockázatai csak akkor érik meg a ráfordítást, ha valóban sokat használjuk az autót. A legnagyobb veszélyforrást a nagynyomású üzemanyag-szivattyú jelenti, de a turbófeltöltő nyomásszabályozásával kapcsolatban is előfordulhatnak problémák. Ha bármilyen hiba lép fel a rendszerben, már a négy injektor kiszerelése és tesztelése is drámaian befolyásolhatja a dízel kisautó üzemeltetésének költséghatékonyságát.
Ha mindenképp öngyulladós motorú kisautót kerestek, jobb vétel a Fabia-Ibiza-Polo vonal 1,4 PD TDI-ként, még inkább az 1,4 TDCi a 2001 utáni Ford Fiestában. Azért ott, mert a Fiesta sokkal nívósabb autó a kiváló motor köré, mint ugyanez a dízelmotor 1,4 HDi-ként a C2-es és C3-as Citroënben vagy a Peugeot 206-ban.
Bármilyen csekély is egy autó futásteljesítménye, az állás nem használ neki és az évek nem libbennek el csak úgy. Bőven adódtak a kocsival a kettes Cliókra nem feltétlenül jellemző kiadások. Megvásárlása után cserélni kellett a kormányművet körülbelül 120 000 forintért, mert a kormánymű porvédő gumiharangja kihasadt, nem figyelt rá a kocsit szervizelő ember és a bejutó szennyeződés tönkretette a kormánygépet.
A kuplungszerkezet is cserére szorult. Bár használható volt, a nem megfelelő utángyártott alkatrészek valószínűleg megnehezítették a működését, így a kuplung kelletlenül, túlzottan keményen működött. Az új gyári nyomólap beépítése után viszont a pedál érintése szinte vajpuha élményt nyújtott.
Mivel az autó hosszú ideig egy fa árnyékában pihent, a hajtó féltengely és a megfelelő oldali kerékagycsapágy összeforrt, ezért a jobb első kerékcsapágy cseréjekor elkerülhetetlenné vált a féltengely cseréje is. Ennek következtében körülbelül 70 000 Ft-ot kellett költeni a féltengelyre.
Adódtak kisebb problémák is. A jobb hátsó ajtónyitó nem működött, de egy új motor megoldotta a helyzetet, és a központi zár sem nyitotta a csomagtartót. Ezeknél a javításoknál is kiderült, hogy a Renault gyári alkatrészek ár-érték arányban kiemelkedően teljesítenek. Gyakran még olcsóbbak is, mint azok az alkatrészek, amelyekkel a japán vagy legújabban a kínai márkákkal rendelkező autótulajdonosok szembesültek.
Használt termékek vásárlásakor számos problémával találkozhatunk. Például a termék állapota nem mindig felel meg a várakozásoknak, hiszen a használat során kopások, karcolások vagy egyéb sérülések keletkezhetnek rajta. Emellett a használt eszközök esetében előfordulhat, hogy nem működnek megfelelően, vagy kimaradt belőlük fontos tartozék. A garancia kérdése is kulcsfontosságú, hiszen sok esetben a használt termékekre nem érvényes a gyártói jótállás, így ha probléma merül fel, nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat. Továbbá, ha online vásárolunk, nehéz lehet a termék valódi állapotát felmérni, és könnyen átverés áldozatai is válhatunk. Végül, a használt termékek vásárlásakor érdemes alaposan utánajárni, hogy honnan származik a termék, hiszen nem minden esetben ismerjük a korábbi tulajdonos előéletét. Az ilyen problémák elkerülése érdekében fontos, hogy alaposan tájékozódjunk, és lehetőleg megbízható forrásból vásároljunk.
A Renault Clio mint használt autó remek választás lehet, mivel alapvetően jól védi a korróziót. Azonban érdemes figyelni arra, hogy még a két évtizede forgalomban lévő modelleknél is előfordulhat rozsda. Különösen az alváz, főként a csomagtér alatti részek és az ajtók alja igényel alapos ellenőrzést. A karosszéria esetében inkább a fedőlakk leválása okozhat problémát; gyakran találkozhatunk olyan autókkal, ahol nagyobb felületeken hámlik a lakkréteg.
Használt kettes Clió vásárlása előtt érdemes alaposan átnézni, hogy a motorháztető nyitása problémamentes-e, mivel a nyitókallantyú könnyen megsérülhet. Emellett a motortartó bakok cseréje is jelentős költségeket jelenthet a tulajdonos számára. A benzines modellek esetében figyelni kell a gyújtótrafóra, amely gyakori hibaforrás; a motor gyenge, egyenetlen működése és remegése utalhat erre a problémára.
Előfordulhat, hogy az egyik, vagy akár mindkét lambdaszonda cserére szorul, és a katalizátor is meghibásodhat 150-180 ezer kilométer után. Fontos megjegyezni, hogy ez csupán egy lehetséges hiba, nem pedig elkerülhetetlen végzet. A kormánymű problémái sem egyediek, más gépjárműveket is érinthetnek, nem csupán azt, amelyik a cikkben szerepel.
Az indexkar a járművek egyik gyakori problémaforrása. Előfordulhat, hogy az irányjelző és a fényszóró működését szabályozó indexkapcsoló érintkezője meghibásodik. Ha a párátlanítás nem működik megfelelően, érdemes megvizsgálni a hátsó szélvédőfűtés kapcsolóját is, hiszen ez is okozhat gondokat. Továbbá, a fűtőmotor állapotát is érdemes ellenőrizni, mivel az is problémát okozhat a fűtés rendszerében.
Használt Renault Clio II autók ára: egyedi nézőpontban A használt Renault Clio II modellek ára változó, és számos tényezőtől függ. Az autó állapota, futásteljesítménye, valamint a felszereltsége mind befolyásolják az árat. Átlagosan a Clio II árak 400.000 és 1.200.000 forint között mozognak. A jó állapotú, alacsony kilométeróra-állású példányok általában a magasabb árkategóriában találhatók, míg a nagyobb futásteljesítményű vagy kisebb karbantartott autók kedvezőbb áron érhetők el. Emellett érdemes figyelembe venni a piaci trendeket is, hiszen a kereslet és a kínálat hatással van az árak alakulására. Ha egy megbízható, takarékos és kompakt városi autót keresel, a Renault Clio II remek választás lehet, különösen, ha a költséghatékonyság is szempont.
Cikkünk feltöltésekor a Jóautók.hu adatbázisában 500 és 750 ezer forint között mozgott az ellenőrzött használt Renault Cliók ára a második generációból. 2001 előtti autókat nagyjából 200-250 ezer forinttól felfelé kapni, ebben a sávban az 58 lóerős, 1,2 literes motor a leggyakoribb.
Lehet, hogy eltávolodtunk ettől a valóságtól, de a kínálat újra elénk tárja a modern kisautók valódi világát. Megdöbbentő, hogy a hirdetett autók közül soknak a felszereltsége kifejezetten szegényes. Nem csupán a légkondicionáló hiányzik néha, hanem előfordul, hogy a blokkolásgátló és a kormányrásegítés is teljesen absentál.
A 2001 utáni autók között találhatunk olyan példányokat is, amelyek nem rendelkeznek kormányszervóval. Különösen figyelemre méltóak a megújult Renault Clio modellek, amelyek legkisebb árcédulái 350-400 ezer forint környékén mozognak, kisebb-nagyobb hibákkal. Az 900 ezer forint feletti árkategóriában általában csak azok az autók találhatóak, amelyek kilométeróra-állása 100-120 ezer kilométer alatt van, ez a cikk írásának időpontjában jellemző tendencia.
Valahol 700 és 850 ezer forint között kezdenek összeérni a legtöbbe kerülő kettes és a legolcsóbb, esetenként klímaberendezés nélküli III-as Cliók a 2005-2012-es generáció elejéről, tehát árban nincs sokkal feljebb a jóval tágasabb és biztonságosabb utód.