Feltárult, hogy milyen mértékű megtakarítást hozott a napi e-matrica az autósok számára.

Az államkasszából jelentős összeg tűnik el az új napi e-matrica bevezetése miatt. Ha feltételezzük, hogy azok, akik ezt a napi jogosultságot választották, valójában 10 napos matricát vásároltak volna, a különbség még inkább szembetűnővé válik.
A 2024 tavaszán bevezetett egynapos e-matrica Magyarországon az uniós nyomás következtében vált valósággá. Az árát a lehető legmagasabb szinten határozták meg, mivel az Eurovignetta irányelv előírása szerint az nem haladhatja meg az éves díj 9 százalékát. Ennek alapján a jogosultság ára 2024-ben 5150 forintra rúgott.
Az Európai Unió egyik fő célkitűzése az volt, hogy megakadályozza, hogy a különböző országok a külföldi járművezetőkkel fizettessék meg az útkarbantartás és fejlesztés költségeit. Ennek érdekében a legolcsóbb, legfeljebb 10 napos matrica helyett bevezették a hosszabb távú, de viszonylag drágább matricákat. A napi matrica, amely alapvetően a külföldi átutazók igényeit szolgálja, ár-érték arányát tekintve valóban nem a legelőnyösebb választás, azonban az átutazók számára mégis előnyös lehet a korábbi legolcsóbb megoldás, a 10 napos matrica árához képest. Tavaly összesen 1,62 millió napi matricát értékesítettek, melyből több mint 1,1 milliót külföldi rendszámú autók vásároltak meg.
Mindenki, aki hasonló lépéseket tett.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elküldte lapunknak a részletes, kategóriára és matricatípusra bontott eladási adatokat, ebből pedig kiderül, hogy áfával együtt
A költségvetésből 2,1 milliárd forint hiányzik az egy napos matrica bevezetése miatt.
Ez az összeg az e-matricából származó bevételek 1,4%-át képezi. 2024-ben a bruttó bevétel elérte a 148 milliárd forintot ezen a jogcímen, ami 16,3%-os növekedést jelent a 2023-as évhez képest, beleértve az elővásárlásokat is.
Ez a növekmény körülbelül megegyezik a 16,4%-os áremeléssel, amely, nem mellesleg, minden évben az augusztusi fogyasztói árindexhez van kötve. Azonban az egyezés csupán a véletlen műve, mivel 2024-ben nemcsak az egynapos matricák bevezetése befolyásolta a számok összehasonlíthatóságát, hanem az is, hogy áprilistól a buszok áttértek a megtett úttal arányos díjszabásra. Az első negyedévben pedig éves matricát sem lehetett vásárolni a járművekre.
Tavaly összesen 15,2 millió e-matrica talált gazdára, ami 2,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Érdekes módon a heti és havi matricák iránti kereslet csökkent, míg az éves és megyei matricák eladásai emelkedtek. Különösen a megyei matricák váltak népszerűvé az autósok körében, ami jól mutatja a hosszú távú tervezés iránti igényt.
A 16,4%-os áremelkedés önmagában is figyelemre méltó, de még inkább árnyalja a képet, hogy a...
Mindebből az látszik, hogy folytatódik az évek óta látható trend, hogy az autósok próbálnak sprórolni a matricákkal. Erre a legjobb megoldás a megyei jogosultság, amelynek ára majdnem az egykilencede az évesnek és még úgy is jobban ki lehet jönni vele, ha évente 1-2 alkalommal szükség van egy 10-napos vagy havi matricára.