Jelenleg még nem áll rendelkezésre engedély a nyárádszeredai pályaszakaszhoz.

*Az építőtelepet előkészítették, de építkezési engedély még nincs (Fotó: Pro Infrastructura)
Eredetileg március 15-re várták az építkezési engedély kibocsátását az A8-as autópálya első szakaszára, ám ez a mai napig nem történt meg, ami jelentősen csökkenti annak az esélyét, hogy ez a szegmens elkészüljön az adott határidőre.
Az országos közúti infrastruktúra-kezelő társaság (CNAIR) szerint csak május közepére várható a szakasz építési engedélye - számolt be múlt héten az Economedia hírportál, amely a CNAIR-től kért felvilágosítást az A8-as szakasz állapotáról, illetve az itt tapasztalt késlekedések okáról. A szállításügyi minisztérium februárban azt ígérte, hogy az építési engedélyt legkésőbb március 15-ig kiadják, de mint kiderült, az engedély kiadásához szükséges dokumentációt március 18-án nyújtották be a minisztériumhoz, az pedig március 27-én a török vállalkozónak észrevételeket küldött, amelyekre ez mindeddig nem válaszolt. Ennek fényében számítanak arra, hogy csak május közepére várható az engedély, "ha a kivitelező helyesen és teljeskörűen reagál a minisztérium észrevételeire". A vállalkozó március elején adta át a műszaki tervet, a minisztérium viszont több mint 60 oldalas észrevételt tett a tervvel kapcsolatosan, de a vállalkozó mindeddig nem válaszolt ezekre, habár már két műszaki munkaértekezletet is tartottak annak érdekében, hogy a tervet a vállalkozó mielőbb befejezze, hogy benyújthassák azt jóváhagyásra a felügyelőhöz - állítja az Economedia.
A műszaki terv megvalósítására és átadására előírt hat hónapos időszakot tehát nem tartották be, amit a közúti társaság azzal magyaráz, hogy a vállalkozó számos műszaki megoldás módosítását kérte. Ezek egy részét a minisztérium elfogadta, másokat fenntartott. Ezenkívül az intézmény azt is sérelmezi, hogy a Nurol irányítása nem megfelelő, a dokumentáció átadását felületesen közelítik meg, és a török kivitelező képtelen a műszaki dokumentáció követelményeinek megértésére. "A vállalkozó hibás irányítást mutatott a szerződés teljesítése során, képtelen volt megérteni, hogyan kell megközelíteni az egyes témákat, felületes megközelítést tanúsított a műszaki dokumentáció átadásakor." A többször is benyújtott tervek hiányosak, egymással nem találtak, ennek ellenére a minisztérium és a felügyelő több megbeszélésen is tanácsokkal támogatta a vállalkozót abban, hogy miként kell bemutatni a műszaki tervet - állítják.
Az infrastrukturális beruházásokat szemmel követő civilek szerint nagy a valószínűsége annak, hogy a kormány elveszíti a Marosvásárhely-Nyárádszereda közötti pályaszakasz finanszírozását, ugyanis a helyreállítási tervben (PNRR) szereplő támogatást a következő év végéig el kell számolni, és már jelentős késés halmozódott fel, ugyanis a kivitelezővel tavaly februárban megkötött szerződés értelmében legkésőbb a múlt év végére el kellett volna készíteni a műszaki tervet, hogy 2025-2026-ban folyhasson az építkezés. Ha valóban csak májusban lesz építkezési engedély, akkor már csak másfél év áll a török cég rendelkezésére, hogy megépítse a 24,4 kilométeres szakaszt, de egyre kevesebb a valószínűsége annak, hogy a cég, még ha minden erőforrását meg is mozgatja, meg tud ezzel a feladattal birkózni - taglalja az Economedia, megjegyezve, hogy a Marosvásárhely-Németvásár autópálya túlsó szakaszán dolgozó UMB vállalatnak sem lesz könnyű dolga, hogy 2026 végéig befejezze a megnyert munkálat kivitelezését.