Mennyit ér valójában egy elektronikus aláírás, amikor problémák merülnek fel?

Látványos protokoll esemény, amikor néhány politikus vagy vállalatvezető egy szép töltőtollal ír alá egy fontos szerződést. Napjainkban azonban az üzleti életben már nem a kézi aláírás a legjobb megoldás, hanem a lényegesen biztonságosabb és hatékonyabb minősített elektronikus aláírás.
A mai világban még mindig előfordulnak olyan helyzetek, amikor egy szóbeli megállapodás vagy egy szimbolikus kézfogás elegendő ahhoz, hogy két fél megállapodjon egymással. Azonban, amikor írásbeli szerződésre van szükség, a digitalizált üzleti környezetben a hagyományos, papíralapú módszerek sokszor túl lassúnak és körülményesnek tűnnek. Éppen ezért egyre nagyobb az igény olyan elektronikus aláírásokra, amelyek nemcsak könnyen használhatók, hanem képesek a dokumentumok hitelességét és sértetlenségét is biztosítani a jövőbeni ellenőrzések során.
Ma már a magánszemélyek számára rendkívül egyszerűvé vált az elektronikus aláírás folyamata, köszönhetően a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) keretein belül elérhető eAláírásnak. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez az eAláírás kizárólag magánszemélyként és magáncélra használható, a hatályos jogszabályok és hivatalos tájékoztatások értelmében. Jogosultsága nem terjed ki jogi személyekre (mint például cégek vagy szervezetek), illetve szakmai tevékenységet folytató természetes személyekre (mint ügyvédek, orvosok vagy egyéni vállalkozók).
"Üzleti célra elektronikus aláírást olyan megbízható piaci szolgáltatótól érdemes beszerezni, amelyik komoly tapasztalattal és teljes körű, auditált szolgáltatással rendelkezik. A Microsec, hazánk piacvezető minősített bizalmi szolgáltatójaként, több évtizedes szakmai múlttal büszkélkedhet. Az e-Szignó elektronikus aláíró csomagok már havi néhány ezer forintért lehetővé teszik a papírmentes ügyintézést, garantálják a digitális dokumentumok hitelességét, igazolják az aláíró személyét és titulusát, valamint jogvita esetén megbízható jogi garanciát nyújtanak"
"Fogalmazd meg saját szavaiddal!" - ajánlja Vanczák Gergely, a Microsec IT igazgatója.
Az egyszerű elektronikus aláírás, amelyet gyakran alkalmazunk, jellemzően egy beszkennelt aláíráskép vagy egy kézírásos stílust utánzó betűtípus segítségével készült aláíráspanel formájában jelenik meg. Ezt leggyakrabban PDF-dokumentumok végére vagy e-mailekhez csatolják. Számos népszerű aláíró program kínál hasonló megoldásokat az aláírások hitelesítésére. Azonban fontos megjegyezni, hogy ez a típusú aláírás nem biztosít jogi védelmet. A legtöbb esetben nem rendelkezik valódi joghatással, és nem alkalmas az írásbeliség érvényesítésére sem. Ennek hátterében az áll, hogy az e-mail végére fűzött "aláíráspanel" vagy a szerződésbe beillesztett "aláíráskép" csupán egy képfájl vagy szöveg, amelyet bárki, bármikor, akár utólag is beilleszthet. Ezért nem garantálja a dokumentum hitelességét, és nem biztosítja az aláíró azonosíthatóságát.
"Ezzel szemben a minősített elektronikus aláírások alkalmazása teljes körű jogi és műszaki garanciát biztosít. Feleslegessé teszi a számítógépen készült dokumentumok kinyomtatását, postázását és visszaszkennelését"
- emeli ki Vanczák Gergely.
Amennyiben egy vállalkozás havonta több mint 3500 forintot - azaz egy pizza árát - költi az aláírásokhoz kötődő papíralapú folyamataira (nyomtatásra, postázásra, tárolásra), akkor önmagában már a költségek csökkentése miatt is megéri áttérni az elektronikus aláírás használatára. Nem beszélve a gyorsaságról, a biztonságról és az egyre fontosabb fenntarthatósági szempontokról.
A minősített elektronikus aláírás a digitális aláírások csúcstechnológiáját képviseli. Ez a típusú aláírás mindig egy minősített tanúsítványra épül, és speciális, erre a célra tervezett eszközökkel hozható létre. Az Európai Unió eIDAS rendelete alapján a minősített elektronikus aláírás jogi értelemben teljesen egyenlő a hagyományos, kézzel írt aláírással. A magyar jogszabályok ennél is messzebb mennek, hiszen lehetővé teszik, hogy két tanú nélkül is érvényesnek tekintsék az elektronikusan aláírt dokumentumokat, így azok jelentős bizonyító erővel bírnak. A vállalkozások számára különösen fontos, hogy előre tervezzenek, mivel a teljes bizonyító erő megóvhatja őket a későbbi jogi viták során felmerülő milliós költségektől és károktól.
Mint az igazgató emlékeztetett, nem véletlen, hogy Magyarországon az ügyvédek és a jogtanácsosok számára 2008 óta kötelező az elektronikus aláírás használata az elektronikus cégeljárások során. A Microsec e-Szignó szolgáltatását ma a közjegyzők mellett naponta több tízezer ügyvéd, jogtanácsos, könyvvizsgáló, mérnök és cégvezető használja.
Manapság az elektronikus aláírás szerepe egyre inkább felértékelődik, főként a szerződéskötések világában. A digitalizáció előretörésével különböző szektorokban, mint például a hazai és EU-s pályázatok, az oktatás, a pénzügyi ipar vagy a mérnöki tevékenységek, fokozódik az igény a hiteles elektronikus dokumentumok előállítására. Ennek következtében az elektronikus aláírás szinte minden üzleti területen alapvetővé válik.
A vállalatoknak és szolgáltatóknak reagálniuk kell az új kihívásokra. Olyan rendszereket kell kidolgozniuk, amelyek lehetővé teszik az elektronikusan aláírt dokumentumok fogadását, érvényesítését és aláírását a saját platformjaikon. Ezzel biztosíthatják a zökkenőmentes munkafolyamatokat és a jogi érvényességet.
Az elérhető nyilvános adatok szerint a DÁP keretében biztosított eAláírások és az üzleti célú elektronikus aláírások együttes száma Magyarországon már meghaladta az 1 milliót. Ez jelentős lehetőséget kínál a hazai digitális átállás felgyorsítására.
A Microsec az e-Szignó platformján részletesen bemutatja az elektronikus aláírás sokrétű alkalmazási lehetőségeit. Mint piacvezető, teljes mértékben magyar tulajdonú cég, több mint két évtizede kínál innovatív elektronikus aláíró megoldásokat. 2023-ra a Microsec árbevétele elérte az 5 milliárd forintot, míg 2024-re már 6,4 milliárd forintra nőtt, jelezve a folyamatos növekedést és piaci sikerességet.