Minden negyedik sofőr megáll az újonnan telepített jelzőlámpánál.


Az autósok egynegyedét meglepte az újragondolt közlekedési lámpa, amely nemrégiben egy amerikai államban jelent meg. A tervezők reménykednek abban, hogy a közlekedők idővel hozzászoknak az új rendszerhez.

Jelenlegi állapotukban Magyarországon már közel egy évszázada üzemelnek a háromszínű (piros-sárga-zöld) közlekedési lámpák. Bár hosszú történelmük a lámpák megbízhatóságát és hatékonyságát bizonyítja, időnként még a jól bevált rendszeren is kísérleteznek innovatív módosításokkal.

Massachusetts államban, az Egyesült Államok egyik jellegzetes tagállamában, merész lépésre szánták el magukat: a hagyományos lámpákat modern, T alakú gyalogos hibridlámpákra cserélték. Ezzel a változtatással szakítottak a megszokott megoldásokkal, ám a gyalogátkelők mellett elhelyezett új berendezések eddig nem várt következményekkel jártak. A bonyolult működésük miatt sok esetben inkább zűrzavart okoztak, mint sem megkönnyítették volna az átkelést.

Korábban a járművezetőknek csupán a piros jelzésre kellett megállniuk, de a T alakú lámpák bevezetésével a közlekedés szabályai bonyolultabbá váltak. Most már öt különféle jelzést kell figyelembe venniük: a kikapcsolt állapotot, a villogó sárgát, a folyamatos sárgát, a villogó pirosat és a folyamatos pirosat. Például, ha a lámpa folyamatos sárgát mutat, az azt jelenti, hogy a sofőröknek lassítaniuk kell, és elsőbbséget kell adniuk a gyalogosoknak. A villogó sárga jelzés viszont arra figyelmeztet, hogy készüljenek a megállásra. A folyamatos piros jelzés továbbra is azt jelenti, hogy meg kell állni, míg a villogó pirosnál a vezetőknek először meg kell állniuk, majd ha a gyalogátkelő szabad, folytathatják az utat – számol be a Carscoops.

Tanulmányában a helyi Amherst Egyetem megállapította, hogy

A folyamatos piros lámpánál az autósok negyede, míg a villogó piros jelzésnél a járművezetők 65 százaléka áthajt.

Természetesen a hibrid közlekedési lámpák bevezetése óta előfordult, hogy a járművezetők nem a megfelelő pillanatban álltak meg. A statisztikák szerint kikapcsolt lámpánál a közlekedők 9 százaléka esett ebbe a csapdába, míg a villogó sárga lámpánál ez az arány 19 százalékra nőtt. A folyamatos sárgánál pedig még aggasztóbb a helyzet, hiszen itt már 30 százalékra ugrik a figyelmetlen sofőrök aránya.

Az elemzések szerint a T alakú lámpák elhelyezkedése nem elhanyagolható tényező. Négysávos utakon a megállások indokolatlanul korai előfordulása ritkább volt, viszont a piros jelzésen való áthajtások száma magasabb volt.

A modernizáció zűrzavart teremtett a vasúti átjárók világában is, ahol a közlekedők gyakran megállnak, még akkor is, amikor erre nincs szükség. Ezt a jelenséget leginkább a várható gyalogosforgalomra hivatkozva magyarázzák.

A tanulmány készítői végül arra a kérdésre kerestek választ, hogy vajon ez valóban a legoptimálisabb megoldás-e a vasúti átjárókban, valamint azokon a helyeken, ahol gyakran megfordulnak gyalogosok és kerékpárosok. Emellett megemlítették, hogy az emberek valószínűleg könnyebben hozzászoknak az új lámpákhoz, ahogy egyre nagyobb számban találkoznak velük az utakon.

Nem a massachusettsi közlekedési lámpa az egyetlen, mely kilóg a sorból: a németeket mesterséges intelligenciával kergetik őrületbe, Japánban pedig a piros és a sárga alatt, illetve mellett inkább kék, mintsem zöld jelzés villan fel.

Related posts