A Digitális Polgári Kör nem annyira elrugaszkodott ötlet, mint elsőre tűnhet. Mi is regisztráltunk, hogy felfedezzük, mit kínál Orbán legújabb kezdeményezése. Az Alfahir.hu cikkében részletesen bemutatjuk a tapasztalatainkat és a kör mögött húzódó elképze


Orbán Viktor új online kezdeményezést indított Digitális Polgári Kör (DPK) néven, amely nemcsak politikai közösségépítésre, hanem a közösségi média utáni korszak kihívásaira is választ ad. Miközben a Meta októbertől megszünteti a politikai hirdetéseket az EU-ban, a Fidesz új kommunikációs stratégiája e-mailes hírlevelekre és organikus aktivizmusra épül. Regisztráltunk, megnéztük, mit rejt a rendszer, és kik állnak mögötte - többek közt egy ismerős alapítvány, egy korábban momentumosként számon tartott háttérember, és egy feliratkozó-űrlap, ahol minden megadott adat számít.

Könnyen lehet legyinteni Orbán Viktor legújabb Digitális Polgári Körének kezdeményezésére, de az ellenzék már egyszer elkövette azt a hibát, hogy lebecsülte az ismeretlent. Akkor a Kubatov-listát fekete mágiának titulálták, és sopánkodó írásokkal próbálták elintézni a házról házra történő kampányt: "Ó, a Fidesz keresi a választóit, jaj..." – mindez azért, mert gyávák és lusták voltak elhagyni az irodákat, és személyesen eljutni az emberekhez. Most ismét úgy tűnik, alábecsülik azt, amit nem értenek. Mi azonban regisztráltunk, és alámerültünk a felszín alá, hogy felfedezzük, mi rejlik a látszat mögött.

Orbán Viktor a tusványosi rendezvény keretein belül jelentette be a Digitális Polgári Kör (DPK) elindítását, amely egy innovatív, online közösségi platformként fog működni. E kezdeményezés célja, hogy reagáljon a fizetett kampánykommunikáció csökkenésére. Az első kör tagjai között található Dopeman, Rákay Philip és Miklósa Erika is, akiket a hivatalos bejelentés során kiemeltek.

Mellékes érdekesség, hogy Orbán első polgári köre, a Szövetség a Nemzetért Polgári Kör még 2002-ben jött létre, 16 valódi értelmiségi közreműködésével - köztük volt például Vona Gábor, a Jobbik későbbi elnöke is. A mostani, digitális verzió már egy teljesen más korszakban született meg, és ennek megfelelően más eszközöket is használ.

A DPK egyik meghatározó személyisége Partos Bence, aki a bemutató szerint pszichológusként aktívan részt vesz a szervezet munkájában. Emellett ő irányítja a Digitális Demokráciafejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.-t is, amely a regisztrációs folyamat során adatkezelőként funkcionál. Érdekes megjegyezni, hogy a nonprofit cég székhelyét mindössze húsz nappal a bejelentés előtt változtatták meg; korábban a székhely az esztergomi Transzparens Újságírásért Alapítvány címén volt nyilvántartva.

Ez az alapítvány nem ismeretlen a közéletben: köze van a korábban momentumosként ismert Nagy Károlyhoz és Bereczki Dávidhoz is. Partos neve egy Magyar Péter által kiszivárogtatott megbeszélés-összefoglalóban is felbukkant, amit a kormánypárti kommunikációban igyekeztek jelentékteleníteni. - ott azonban "Bartos Benceként" szerepelt,

A dpkor.hu jelenleg egy WordPress Elementor-alapú landing oldal, amely lehetőséget biztosít arra, hogy bárki csatlakozzon egyénileg, vagy akár új Digitális Polgári Kört alapítson. Az egyéni jelentkezéshez személyes adatokat kell megadni: név, életkor, lakcím, telefonszám, e-mail cím, valamint a csatlakozási szándék rövid indoklása.

Az új körök létrehozásának folyamata külön eljárás keretein belül zajlik, és az adatkezelési tájékoztató értelmében a vezetői megbízatás, valamint az aktivitás is nyilvántartott adatokat képez. Jelenleg viszont a DPK név nem található a civil szervezetek hivatalos nyilvántartásában, ami miatt a pontos jogi keretek és működési lehetőségek továbbra is bizonytalanok.

A hírleveleket a Mailchimp rendszerén keresztül küldik ki, amely egy nemzetközi hírlevélküldő platform. A Mailchimp székhelye az Egyesült Államokban, Georgia állam Atlanta városában található.

Az oldal magyarosítása azonban még nem teljes: például a Mailchimp "Signup Form Confirmation Message" beállításában, illetve az Elementor űrlap "Custom Message" szövegében is angol szövegek szerepelnek, amiket ezekben a menüpontokban lehet módosítani (szívesen).

A DPK időzítése biztos, hog nem véletlen: a Meta (Facebook, Instagram, Threads) nemrég bejelentette, hogy 2025. október 10-től megszüntet minden politikai, választási és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos fizetett hirdetést az EU területén. A döntést, amit egy ideje lebegtettek az új uniós TTPA-szabályozással indokolták, amely szigorúan szabályozná az ilyen tartalmak átláthatóságát - a Meta inkább kilépett a politikai piacról.

A következmény súlyos: a Fidesz és a Megafon évek óta közpénzből finanszírozott kampányai gyakorlatilag elveszítik a legfontosabb terjesztési csatornájukat. A politikai kommunikáció új szakaszába lép - és úgy tűnik, Orbán Viktor már előre számolt ezzel.

A Megafon és más kormánypárti kampányplatformok már most is használnak "ingyenes" módszereket a politikai tartalmak terjesztésére. Ilyenek például a kommentháborúk, amelyeken keresztül organikusan emelkedik egy-egy bejegyzés elérése. A Harcosok Klubja nevű Facebook-csoport, amely korábban WhatsAppról költözött át, ennek egyik iskolapéldája: a cél nem az ellenzék lejáratása, hanem az, hogy minél több hozzászólással növeljék Orbán Viktor posztjainak láthatóságát - és ehhez az ellenzéki kommentelők alighanem eredeti szándékuk ellenére hozzájárulnak.

A közösségi média szabályozásának következményeként Orbán Viktorék úgy tűnik, újra felfedezik a politikai e-mail marketing erejét, amely manapság virágkorát éli, és már nem számít elavult technikának. A Digitális Polgári Körök weboldalán bárki egyszerűen regisztrálhat, így bekerül egy pontosan célozható levelezőlistába, ahol elkerülhetők a zavaró, önkényes algoritmusok, a letiltások, és a hirdetési költségek is. A hírlevelek minden egyes e-mail címre célzottan eljutnak, függetlenül attól, hogy a Facebookon éppen "le vannak-e tekerve" a posztok.

Ez a kérdés különösen lényeges, hiszen a Meta algoritmusai már hosszú évek óta önkényesen befolyásolják a politikai tartalmak elérhetőségét - egyes esetekben felerősítve, máskor pedig elnyomva azokat. Ennek következtében a kormányzati kampányok olyan helyzetbe kerültek, ahol kiszolgáltatottá váltak egy olyan rendszernek, amely fölött nincs hazai kontrol. Ezzel szemben az e-mail a "hazai pálya": az üzenetek közvetlenül, megbízhatóan jutnak el a címzettekhez, és függetlenek a közösségi média platformok hatásaitól.

Miközben a felhasználók egyre inkább a Facebookon követik a politikai eseményeket, érdekes módon sokan előbb kapnak értesítést a lényeges tartalmakról e-mailben, mint a közösségi média platformokon. A hírlevelek tehát nem csupán a jövő politikai kommunikációs formái, hanem már most is kulcsfontosságú eszközökké váltak. Orbánék ezt a trendet jól érzékelték, és a Digitális Polgári Kör csupán az első lépés lehet egy újfajta online mozgósító hálózat létrehozásában.

Bár az e-mailes hírlevelek elsőre egyszerű és megbízható módot kínálnak a közvetlen kapcsolattartásra, hatékonyságuk szorosan összefonódik azzal, hogy milyen ügyesen kerülnek el a spam mappát. Ehhez számos kritériumnak teljesülnie kell: a tartalomnak nemcsak relevánsnak, hanem személyre szabhatónak is kell lennie, és az adatbázist folyamatosan frissíteni szükséges. Ellenkező esetben a levelek nem érik el a célközönséget, vagy automatikusan a "promóciók" és "szemét" mappákba kerülnek, ami jelentősen csökkenti az elérés hatékonyságát.

A korszerű e-mail marketing sikerének titka nem csupán a technológiai eszközökben rejlik, hanem abban is, hogy hiteles kapcsolatot alakít ki az olvasókkal. Ez különösen lényeges egy politikai hálózatépítés során, ahol a bizalom és az aktív részvétel szorosan összekapcsolódik. Az emberek nem csupán információt keresnek, hanem olyan közösséget, amelyben az ő véleményük és érzéseik is számítanak.

Related posts