A V10-es motorok kora sajnos nem fog visszatérni a Forma-1 világába – legalábbis a közeljövőben nem valószínű. A F1VILÁG.HU értesülései szerint a sportág aktuális irányvonalai és technológiai fejlődése nem indokolja a régi motorformák újbóli bevezetését.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozottan elköteleződik a 2026-ban életbe lépő új Forma-1-es motorszabályok mellett. Mohammed Ben Sulayem, a szövetség elnöke a Bahreini Nagydíj hétvégéjén, egy gyártói csúcstalálkozó keretében tájékoztatta a sportág képviselőit erről. A találkozón a jövőbeni szabályozás alakulásáról, a költségek kontrollálásáról, valamint a 2014-es Mercedes-dominancia megismétlődésének elkerüléséről is esett szó, hangsúlyozva a verseny egyensúlyának megőrzését.
A találkozót az FIA elnöke hívta életre, hogy feltérképezze a 2026-os erőforrásszabályozásban résztvevő gyártók, köztük az új belépők, az Audi és a Cadillac, véleményét. A cél az volt, hogy megértsük, miként látják a jelenlegi technikai irányvonalat, valamint milyen javaslatokat fogalmaznának meg a jövő kihívásaira.
A tanácskozáson részt vettek kiemelkedő személyiségek, köztük az Audi vezérigazgatója, Gernot Döllner, valamint a Honda HRC elnöke, Koji Watanabe, aki Japánból érkezett a rendezvényre. Emellett a Mercedes vezérigazgatója, Ola Källenius is részt vett, de ő távoli kapcsolatban csatlakozott. A találkozón a Forma-1 csapatainak képviselői mellett Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója is ott volt, biztosítva, hogy a fontos diskurzusok zökkenőmentesen zajlanak.
"Nagyon udvarias, produktív megbeszélés volt, ahol az FIA elnöke visszajelzést kért arról, milyen irányba haladjon a következő generációs motorformula" -- fogalmazott Christian Horner a Sky Sports F1 televíziónak. "2026 természetesen fix, de a távolabbi jövőt illetően - például 2028 környékén - meg kell határoznunk, mi lehet a helyes irány."
A találkozón ismét szóba került a V10-es, szívó benzinmotorok esetleges visszahozatala fenntartható üzemanyagokkal, azonban a jelenlegi gyártók - köztük az Audi és a Honda - határozottan elutasították az erre vonatkozó felvetést, figyelembe véve azt, hogy a 2026-os szabályok épp ezen hibrid formula miatt vonzották be őket a sportba.
Az FIA későbbi közleményt adott ki a találkozóval kapcsolatban: "Az FIA technikai részlege a sport több érintett szereplőjével együtt jelentős időt és energiát fektetett a 2026-os szabályrendszer kialakításába, amely 100%-ban fenntartható üzemanyagot használó hibrid erőforrásokat határoz meg."
"A 2026-os szabályozások új gyártókat csábítottak a sportág világába, ami megerősíti, hogy a helyes technikai irányvonal került kijelölésre."
Bár a szabályrendszer idő előtti megváltoztatására elméletileg van lehetőség - amennyiben a hat gyártóból négy támogatja azt -, a jelenlegi konszenzus szerint erre nincs kilátás a közeljövőben. A megbeszélés célja inkább az volt, hogy a 2026 utáni időszakról is megkezdődjenek az egyeztetések.
A 2014-es szezon tapasztalatait is alaposan áttekintették a résztvevők, hiszen akkoriban a Mercedes új motorjai gyakorlatilag dominálták a versenyt. Ennek megelőzése érdekében különféle megoldásokat fontolgattak, például a motorfejlesztések szezon közbeni engedélyezését a jelenlegi homologizációs rendszer helyett.
Horner ezzel kapcsolatban így fogalmazott: "Amikor egy nagy szabályváltozás jön, szinte biztos, hogy jelentős teljesítménykülönbségek alakulnak ki - ez jövőre is várható. Reggel egy fontos téma volt, hogy milyen gyorsan lehet elérni az egyensúlyt. Ma már költségvetési plafon van - talán nem is kellene az erőforrásokat homologizálni, hanem lehetőséget kellene adni a fejlesztésre a plafonon belül, hogy az új belépők mihamarabb felzárkózhassanak."
"Valamennyien azt szeretnénk, ha szoros csatákat látnánk, nem pedig a 2014-es dominanciát újra."
A tanácskozás alkalmával kiemelték az erőforrás-fejlesztés költségeinek mérséklésére irányuló intézkedéseket, valamint a kapcsolódó pénzügyi szabályozás szigorúbb ellenőrzésének fontosságát. Ezen kívül az F1 ökoszisztémájának ellenállóképessége is napirendre került, figyelembe véve a globális gazdasági és kereskedelmi bizonytalanságokat, amelyek kihívások elé állítják a szektort.
A felek végül úgy döntöttek, hogy a technikai irányvonalról a jövőben is rendszeresen konzultálnak – az elektromos hajtáslánc pedig továbbra is központi szerepet fog betölteni ezekben az erőfeszítésekben.