A Tesla lenyűgöző rekordeladásokat könyvelhetett el, és most már a "filléres" Model Y debütálására is készül.


Elszámolta magát a Wall Street: az amerikai tőzsde elemzői 445 ezer Tesla villanyautó kiszállításával számoltak az EV gyártó idei legfontosabb negyedévében. Ezzel szemben Elon Musk cége rekordszámú, 497 099 járművet juttatott el a vásárlókhoz. A népszerű Model 3 és Y típusokból 481 166 darab talált gazdára, míg a kevésbé keresett Model S, X és Cybertruck modellekből mindössze 15 933 eladás történt.

A Tesla impresszív módon 447 450 járművet gyártott le, és ennél is jelentősebb számú autót sikerült értékesítenie, így jelentősen csökkentette a raktáron lévő készletét. Ez a lépés kedvező hatással lesz a pénzügyi mutatókra, a részleteket pedig a gyártó október 22-én fogja nyilvánosságra hozni. Fontos megjegyezni azonban, hogy Donald Trump kormánya október 1-jével lényegében megfosztotta Joe Biden 2022-es inflációcsökkentő csomagját a lényegétől, amelynek keretében a legtöbb Tesla 7500 dolláros állami adókedvezményben részesült. Ennek a kedvezménynek a közelgő lejárata miatt sok érdeklődő özönlött a szalonokba a negyedév végén.

Európában a helyzet nem éppen kedvező: a kézbesítések jelentős csökkenésen mentek keresztül (kivéve Skandináviát), míg Kínában óvatos konszolidációs folyamatok indultak el, és egyre inkább kifáradnak azok a helyi márkák, amelyek komoly állami támogatásban részesültek. Általánosan elmondható, hogy a villanyautók elterjedése megakadt, és egyre több új szabályozás késlelteti a kötelező átállás határidejét.

Az akkumulátorárak folyamatosan csökkennek, ami lehetővé teszi, hogy a minőségi elektromos járművek gyártása egyre inkább rutinszerűvé váljon, elérhető áron. A Tesla már túl van a Model Y frissítésén, és a megújult Performance változat nemsokára globális szinten is elérhetővé válik. Kínában különösen népszerű a 4,98 méter hosszú Model Y L, míg a crossover legolcsóbb verzióját 40 ezer dollár alá tervezik lőni – mindössze egy pizza árával drágábban.

A Model Y Standard várható jellemzői a következők:

Kezdő ár: 39 990 dollár; Áttervezett első homlokzat, amely modern megjelenést kölcsönöz; Egyrészes fényszórók, amelyek letisztult dizájnt kínálnak; Elöl elhelyezett lökhárító beépített kamerával, a biztonság érdekében; Nincs első fénycsík, a minimalista stílus jegyében; Üvegtető hiánya a súlycsökkentés és a költséghatékonyság érdekében; Új, 18 colos felnik, amelyek kiemelik az autó sportos karakterét; Egyszerű belső kialakítás, amely a funkcionalitást helyezi előtérbe; Manuálisan állítható kormánykerék, a vezetési élmény testreszabásához; Textil dekoráció, ami kényelmes és barátságos légkört teremt; 15,4 colos első érintőképernyő, amely intuitív kezelhetőséget biztosít; Nincs második soros érintőképernyő, ami a költségeket csökkenti; Manuálisan állítható hátsó szellőzőnyílások, a légáramlás optimalizálásához; Részecskeszűrő a tiszta levegőért (HEPA szűrő nélkül); 75 köbláb raktérkapacitás (-1 köbláb), ami bőséges helyet biztosít a csomagok számára.

Ez mind szép és jó, de még mindig nem arról a 25 ezer dollár körüli autóról van szó, amelyre annyian várnak izgatottan, és amely lehet, hogy soha nem fog megérkezni, mármint a kormányzattal, pedálokkal és a földi halandók számára megvásárolható verzióban. Elképzelhető, hogy a Tesla inkább a Robotaxi gyártására összpontosít, és az olcsón előállított modelleket saját taxi flottájának tartja meg, míg a kétüléses járműveket kormány és pedál nélkül, csak flottaként hozza forgalomba. Ez viszont valószínűleg csak 2026 vagy inkább 2027 környékén valósulhat meg.

A közeljövőben várhatóan debütál az FSD 14-es önvezető szoftver, amelytől Elon Musk óriási előrelépést remél a vezetési élmény terén. Jelenleg a Tesla autói nem rendelkeznek a szükséges engedéllyel ahhoz, hogy a tulajdonosaik felügyelete nélkül közlekedjenek, és a szoftver biztonsági aspektusainak fejlesztése is még folyamatban van. Az FSD 14 várhatóan számos izgalmas újítást hoz az AI4 hardverrel felszerelt járművek számára, többek között:

A legújabb technológiai újítások révén a Tesla autók még inkább a jövőbe lendülnek. Az 48 Hz-es kamera bemenet biztosítja a simább és gyorsabb reakciókat a vezetés során, így a sofőrök még élvezetesebben tapasztalhatják meg az autózás élményét. A privát utak navigálása mostantól térképek nélkül is lehetséges, lehetővé téve a Full Self-Driving (FSD) funkció zökkenőmentes működését olyan területeken is, ahol részletes térképek nem állnak rendelkezésre. Az Autosteer automatikus kormányzási rendszer váltja fel az Autopilotot, amely a Tesla autonóm technológiájának új, kamerákra épülő alapját képezi. Az okosabb parkolási funkciók, beleértve az autonóm parkolást a kiválasztott úti célnál, még kényelmesebbé teszik a parkolást. Emellett a fejlettebb sebességprofilok intelligensebben reagálnak a valós forgalmi helyzetekre, míg a javított lejtmenet-kezelés kiemelkedő teljesítményt nyújt meredek emelkedőkön és lejtőkön. A mesterséges intelligencia modell tízszer nagyobb paraméterszámmal rendelkezik, ami jelentős előrelépést jelent a komplex vezetési feladatok kezelésében. A csökkentett videó tömörítés révén az autó tisztábban "lát" a kamerákon keresztül, míg a figyelmeztetések száma is csökkent, amit a sofőrök régóta kértek. Az új vezetői megfigyelőrendszer pedig kevesebb zavaró tényezőt tartalmaz, miközben pontosabb információt nyújt. A közeljövőben érkező "parkolás az úti célnál" funkció lehetővé teszi, hogy az autó automatikusan leparkoljon a kiválasztott helyszínen, legyen az parkolóhely, garázs vagy bejáró. A rendszer még emberközelibb és intuitívabb döntéseket hoz, így jobban kezeli a bonyolult közlekedési helyzeteket. Az FSD v14.0 verziója után két héttel érkezik az FSD v14.1, majd az FSD v14.2, amely Mr. Musk szerint rendkívül "élettel teli" élményt nyújt majd.

A teljes önvezetés felügyelettel a következő országokban érhető el a vásárolóknak, akik kifizették az FSD kódot vagy havi előfizetéssel rendelkeznek: Egyesült Államok, Kanada, Kína (korlátozottan), Ausztrália, Új-Zéland. Maradt tehát még lőpora a Teslának 2025 hátralévő hónapjaira, amit a novemberi Éves Részvényesi Közgyűlésen lőhet el, például az évek óta késő, második Roadster végleges változatát megmutatva. A rekordszámú kézbesítés hírére a piac azonban óvatos szkepticizmussal válaszolt: a Tesla részvényértéke ma 1%-ot esett, igaz: az elmúlt hónapban 38%-ot erősödött. 454 dolláron a Tesla piaci kapitalizációja 1,45 billió dollár.

Related posts