Spanyolország leghosszabb közúti alagútját rekordidőn belül digitalizálták, ezzel új fejezetet nyitva a modern infrastruktúra fejlesztésében.


A Somport-alagút irányítási rendszerét a legújabb technológiák alkalmazásával modernizálták, anélkül, hogy megszakították volna a kétsávos forgalmat. Ez az alagút, amely 2003 óta az európai E-7-es útvonal részeként működik, kulcsfontosságú határátkelőként szolgál Spanyolország és Franciaország között, naponta több ezer jármű áthaladását bonyolítva. Számos vállalat számára ez a közlekedési útvonal elengedhetetlen az áruszállítás során. A mostani fejlesztések célja, hogy a 8,6 km hosszú alagutat a jövő kihívásainak megfelelően energiahatékonyabbá és biztonságosabbá tegyék.

A húszéves technológiai megújulást célzó projekt középpontjában egy korszerű irányítástechnikai rendszer (SCADA) létrehozása állt, amelyhez négy ipari vezérlőt (PLC) is beépítettek. Ezen kívül a régi perifériamodulokat is frissítették, amelyek az alagútban elhelyezett szenzoroktól származó adatokat gyűjtik és továbbítják az új irányítástechnikai rendszer felé.

Ezeknek a fejlesztéseknek köszönhetően nem csupán az adatkommunikáció és az érzékelők reakcióideje javult, hanem lehetőség nyílt a valós idejű adatgyűjtésre is. Ezáltal az infrastruktúra folyamatos működését is biztosítani tudják, még akkor is, ha bármilyen műszaki hiba vagy egyéb incidens lépne fel, amely blokkolná az alagutat, legyen szó akár a spanyol, akár a francia oldalról. A Siemens TIA Portal platform alkalmazásával ráadásul sikerült az automatizálási projekt üzembe helyezési idejét 25%-kal lerövidíteni az átlagos időtartamhoz képest.

Egy új szintre emeltük az alagút biztonságát: a legújabb zárt láncú kamerás rendszert (CCTV) integráltuk a SCADA-hálózatba, lehetővé téve ezzel a valós idejű videó- és hangfigyelést. Ez a fejlett rendszer egy vészhelyzetkezelő szoftver segítségével működik, amely tűz vagy baleset esetén vizuális iránymutatást nyújt az üzemeltetők számára. A szoftver lépésről lépésre támogatja a vészhelyzeti protokollok végrehajtását, miközben az incidens helyszínéről érkező kamerakép azonnal megjelenik a kezelőhelyiség központi képernyőjén. Ezzel párhuzamosan elindul a videófelvétel, biztosítva, hogy minden fontos részlet rögzítésre kerüljön.

A fejlesztések következő szakaszában tervezik az alagút digitális ikermodelljének kidolgozását. Ez a modern megoldás lehetővé teszi, hogy különféle eseményeket szimuláljanak, így hozzájárulva a biztonságosabb működéshez és a kezelői tréningek hatékonyabb megvalósításához. Továbbá, intelligens LED-világítást fognak telepíteni, amely várhatóan több mint 30%-kal növeli az energiahatékonyságot az eddigi rendszerhez képest.

A Siemens számára ismerős terep az alagutak világa, a technológiai vállalat külön üzletága foglalkozik ezzel a speciális területtel. A vállalat például részt vesz a képzési központként és kutatólaboratóriumként is működő svájci Hagerbach tesztalagút működtetésében, ahol az ún. "digitális alagút" teljes életciklusát bemutatják - a tervezéstől kezdve, az üzemeltetésen át, egészen a szolgáltatásokig. Itt olyan megoldások tekinthetőek meg, mint az épületinformációs modellezés (BIM tervezés); a speciálisan alagutak tervezésére kialakított mérnöki szoftver (Tunnel CAD); a tűzesetek, szellőzőrendszerek, közúti táblák és vészkijárati ajtók elhelyezésének szimulációja; a virtuális üzembe helyezés és az üzemeltetők képzése; a kiberbiztonsági tervek készítése; vagy az IoT / Industrial Edge szolgáltatások a prediktív karbantartáshoz.

Related posts