Visszatér a híres cseh brand Magyarországra: sokan fognak ennek örülni - Pénzcentrum


A Jawa motorkerékpárok a második világháborút követően meghatározó szerepet játszottak a magyar utcaképben. Ezek a jellegzetes, "csepptankos" formatervezésű járművek stílusukkal és innovatív technikai megoldásaikkal hamar elnyerték a motoros közönség tetszését. Különösen népszerűvé váltak a 1962 és 1974 között gyártott 559-es kódjelű 250/350-es modellek, valamint a hetvenes évek elején bemutatott Californian változat - számol be róla a vezess.hu.

A márka története 1929-ig nyúlik vissza, amikor František Janeček megalapította a vállalatot, miután felvásárolta a német Wanderer motorkerékpár-gyártó részlegét. A Jawa név a Janeček és Wanderer szavak összeolvadásából született.

A gyártó 1946-ban debütált a híres Jawa 250 Perák modellel, amely különleges tervezésével és megbízhatóságával világszerte hírnevet szerzett. A márka különösen a keleti blokk országaiban, köztük Magyarországon, vált közkedveltté. A rendszerváltás után azonban a Jawa komoly nehézségekkel nézett szembe, és a termelése drasztikusan csökkent.

A 2000-es évek derekára a márka szinte teljesen leáldozott, a Jawa 350-es modell pedig még mindig az 1970-es évek elavult technológiájával készült, kizárólag Dél-Amerika piacára. A helyzet fordulópontját 2018 hozta el, amikor a Jawa Motor döntést hozott a névhasználati jogok értékesítéséről egy indiai vállalat számára.

Az indiai kapcsolat nem előzmény nélküli, hiszen már az 1960-as években is gyártottak Jawa-konstrukciókat az ázsiai országban, előbb Jawa, majd Yezd néven. Az indiai motorosok körében máig él a nosztalgia a cseh gépek iránt, amit a Mahindra & Mahindra felismert, és újraélesztette a márkát.

Az indiai vállalkozó klasszikus dizájnnal, ám a legújabb technológiai újításokkal felvértezett motorkerékpárokat indított el a piacon, és a fogadtatásuk messze túlszárnyalta az elvárásokat. A kezdetben tervezett néhány tízezer helyett az első évben már ötvenezer példány talált gazdára.

Az első modern változat, a 300 CL, főként olasz mérnökök kreatív tervezési munkájának eredményeként jött létre. A motorja 297 köbcentiméteres, vízhűtéses, négyütemű, OHC-vezérlésű, és négyszelepes egyhengeres kialakítással bír. Ez a motor 23 lóerő teljesítményt és 25 Nm nyomatékot kínál. Az első kerék fékezését egy hatékony, kétdugattyús fékrendszer biztosítja, amely ABS-szel van felszerelve a maximális biztonság érdekében.

A magyar piacra most ez a konstrukció és több társa is megérkezik. Hamarosan hazai forgalomba helyezéssel, az európai szabályoknak megfelelő kivitelben lesz elérhető a 300 CL, valamint a 350-es motorral szerelt Bobber stílusú változat, illetve a modern megjelenésű JAWA 400 Geeny. Az érdeklődők május 31-én Győrben próbálhatják ki az újdonságokat.

Related posts